کتابـــــدار مشــتـاق

کتـــابــداری که مشتــاق کتـابـداری اسـت.

کتابـــــدار مشــتـاق

کتـــابــداری که مشتــاق کتـابـداری اسـت.

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

در بیشتر داستانهای کودکان به مسائل عمیقی از زندگی همچون دوستی و نیکی پرداخته میشود. گذشته از داستان های جن و پری که کمپانی والت دیسنی به آن ها بیشتر علاقه نشان داده، برخی داستان های دیگر نیز به تصویر کشیده می شوند، که به جنبه های دیگری از اجتماع توجه دارند، از جملۀ این فیلم ها، میتوان به فیلم محبوب من شرور[1]  (اطلاعات این فیلم را می توانید از  اینجا مشاهده کنید) اشاره کرد که به طور اخص به زندگی و نیات خبیثانۀ یک دانشمند می پردازد.

 

این داستان راجع به مردی است که قصد دارد ماه رو از آن خودش کند. او  یک نابغه است که  میخواهد با داشتن ماه، مهمترین کاری که تا به حال هیچ موجود زنده ای روی زمین انجام نداده را به واقعیت تبدیل کند. در پی این هدف، با سه کودک بدون سرپرست که در یک نوانخانه زندگی میکنند، روبرو میشود. او با بی رحمی تمام برای به دست آوردن و سو استفاده از آنان نقشه می کشد. در نهایت نوانخانه سرپرستی بچه ها را به او می سپارد.  او به علاوه، لشگری از هزاران موجود کوچک دارد که سرتاپا گوش به فرمانش هستند. در نهایت با کمک بچه ها موفق میشود که ماه را از فضا بیرون بکشد و با خود به زمین بیاورد اما،... این نابغۀ شرور آنقدرها هم بد نیست! زیرا در نهایت، به خاطر نجات همان سه کودک که به فرزندی قبولشان کرده بود، با یک تصمیم سرنوشت ساز، ماه  را به رقیبش واگذار میکند و در پایان میبینیم که عشق او به سه بچه اش، تا چه اندازه توانست رفتار شرورانۀ او را تغییر دهد.

 

چیزی که در کل این داستان جالب به نظر می رسد، این است که  تربیت و رفتار والدین چقدر  روی فعالیت دانشمندان و نوابغ آینده اثر گذار است. در حقیقت نابغۀ این داستان، هیچ خاطره ای از مورد تشویق واقع شدن از سوی مادرش به خاطر ندارد، او در طول زندگی اش به طور مداوم بارقه هایی از بی تفاوتی یا مورد تحقیق واقع شدن توسط مادرش را هر گاه که راجع به علم اظهار نظر میکند، به یاد می آورد. اون در حقیقت قصد داشت که با بدست آوردن ماه بالاخره «دیده شود» و تا بتواند از مادرش این جمله را بشنود که: «پسرم به تو افتخار میکنم»! 



[1] Despicable me

moon

شادی مشتاق
۱۳ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۳۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

مطالعات علم چتری است که حوزه هایی از علوم اجتماعی و علوم انسانی را در بر میگیرد که «موضوعشان پژوهش در خود علم» است. یکی از این حوزه ها، «علم سنجی » است.

شاید بخواهید بدانید علم سنجی چیست؟ یا حتی اگر کمی کنجکاوتر بوده باشید شاید آن را در اینترنت هم جستجو کرده اید؟ (که احتمالا سردر گم نیز شده اید). ممکن است (در صورتی که اهل رسانه هایی مثل تلویزیون یا روزنامه هستید) راجع به رتبه بندی دانشگاه ها یا رتبۀ علمی ایران در جهان در طی سالهای گذشته، چیزهایی شنیده باشید. شاید هم  فکر کنید علم سنجی  هر چه هست به سنجش علم مربوط میشود. اگر چنین فکر میکنید کاملا حق با شماست!

 

جدای از تعاریف کامل و دقیقی که بزرگان این رشته، از علم سنجی بیان کرده اند، آن را می توان به زبان ساده هم تعریف کرد.

به بیانی، علم سنجی، سنجش و ارزیابی علم و فعالیتهای علمی، و استفاده از یافته های حاصل برای سیاست گذاری و بهبود و ارتقای شرایط موجود است.

در این بین واژه های مبهم زیادی وجود دارد از جمله اینکه علم چیست؟ چه کاری فعالیت علمی به حساب می آید؟ اهداف فعالیت علمی چیست؟ وضعیت موجود چگونه است؟ و این وضعیت چگونه بهبود می یابد؟ یا حتی پارا فراتر می نهیم: سیاست گذاری یعنی چه؟ ارزیابی چیست؟ سنجش چیست؟ اصلا علم را چگونه می توان سنجید؟

همه اینها موجب شده است که حوزه های دیگری همچون فلسفه، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد، سیاست و بسیاری دیگر به درون علم سنجی تنیده شوند و حوزۀ علم سنجی را بسیار بحث برانگیز سازد. البته هدف از نوشتن این متن، نه توصیف پیچیدگی های رشتۀ علم سنجی و نه بیان تعاریف دقیق برای آن است، بلکه صرفا این پست به جهت یک نقطۀ شروع در نظر گرفته شده است. 

 

 

شادی مشتاق
۱۲ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر